Schoolbegeleidingstraject Wijze Lessen

Vanaf het schooljaar 2024 - 2025 nemen onze scholen deel aan het schoolbegeleidingstraject Wijze Lessen van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More. Dit traject sluit naadloos aan bij onze beleidsdoelstelling om kwaliteitsvol onderwijs te bieden aan alle leerlingen. Het boek 'Wijze Lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek' vormt de inhoudelijke focus van dit traject.

We willen onze leerlingen het best mogelijke onderwijs bieden: we investeren in het verwerven van kennis (denken), verbinden deze kennis met toepassingsgerichte vaardigheden (doen) en leren onze leerlingen hoe ze hun eigen leerproces stap voor stap in handen nemen (leren leren).
Franse woordenschat inoefenen in het 6de leerjaar: wie de bal krijgt, moet antwoorden!
Franse woordenschat inoefenen in het 6de leerjaar: wie de bal krijgt, moet antwoorden!

Gedurende twee schooljaren organiseren we vier studiedagen waarin ons leerkrachtenteam zich verdiept in de twaalf bouwstenen van effectieve didactiek, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Tussen deze studiedagen passen de leerkrachten de geleerde bouwstenen toe in hun klaspraktijk. Dit gebeurt binnen kleine leerteams, waar collega’s samenkomen om ervaringen te delen, uitdagingen te bespreken en elkaar te inspireren. In een latere fase bezoeken leerkrachten elkaars lessen om samen te reflecteren en hun didactische aanpak verder te verbeteren.

Het kernteam, bestaande uit enthousiaste en gemotiveerde leerkrachten, vormt het kloppende hart van het traject. Zij verdiepen zich in de inhoud en organiseren het proces in nauwe samenwerking met de schoolleiding en het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More.

De schoolleiding zorgt ervoor dat het traject centraal staat binnen onze werking, zodat leerkrachten zich volledig kunnen richten op hun professionele groei en het toepassen van effectieve didactische praktijken.

Met dit traject versterken we niet alleen de kwaliteit van ons onderwijs, maar maken we onze visie op leren in het stedelijk basisonderwijs concreet én meetbaar in de klaspraktijk. Zo bieden we onze leerlingen de best mogelijke kansen om optimaal te groeien en uitstekende resultaten te behalen.

Beleidsplan doelstelling

Dit schoolbegeleidingstraject past binnen het beleidsplan van het stedelijk basisonderwijs. De eerste doelstelling 'Het stedelijk basisonderwijs biedt kwaliteitsvol basisonderwijs voor alle leerlingen' stelt dat de kwaliteit van ons onderwijs merkbaar is in de dagelijkse leerervaringen van onze leerlingen en meetbaar aan hun vooruitgang. Onze pedagogisch-didactische aanpak steunt op zowel wetenschappelijke inzichten als praktijkervaring en is gericht op het bieden van rijk, gestructureerd onderwijs. In een veilige en positieve leeromgeving helpen we leerlingen om kennis te verwerven, vaardigheden praktisch toe te passen en zelfsturend te leren. Dit alles zorgt voor een onderwijsaanbod waarin leerlingen optimaal kunnen groeien en uitstekende resultaten behalen.